الحول عند الاطفال

الإستشارة رقم: 19282

من فضلك انا بنتى 8 شهور دلوقت ومن وهى عندها شهرين كانت عينها قريبين شويه من بعض , يعنى لو بصت يمين تبقى العين الشمال اقرب والعكس. انا عارفة انه طبيعى عند الاطفال عدم التحكم بس هى كبرت دلوقت ولسه ما اتعدلتش……… هل هتستمر كدة علطول؟ وايه العلاج؟

  1. مرحبا اختى الكريمه ,
    – التحمن بالعينين عند الاطفال هى عمليه تطوريه يكتسب الطل مهاراتها مثل التحكم فى يديه وقدميه والتحكم فى عمليات التبول والتبرز بشكل تدريجى.
    – منذ الولاده لا يستطيع الطفل اى يرى بشكل جيد مثل الاطفال الاكبر سنا وذلك يتحسن بمرور الوقت , حتى سن 3 اشهر يمكن للطفل ان يرى الاشياء القريبه حتى 20-25 سم بشكل جيد,
    – مع تقدم العمر تزداد قدره العينين على الرؤيه بشكل ابعد , وتزيد قدره العينين على العمل والحركه معا بشكل انسيابى لتكوين رؤيه ثلاثيه الابعاد بشكل تدريجى.
    – بوصول الطفل لسن 9 اشهر فإنه من المفترض ان يكون متحكما فى حركه عضلات العينين بشكل جيد ويصاحب ذلك قدرته على الوقوف والحركه بنفسه.
    – من المفضل ان يحصل الطفل على اول فحص للنظر فى سن 6-12 شهر حتى لو لم يكن هناك اى مشكلات واضحه و بفحص شكوى طفلك من الافضل استشارة طبيب اخصائى العيون لفحص الطفل وتحديد ما اذا كان بحاجه لتدخل طبى.

    مع تمنياتنا بالشفاء العاجل