السلام عليكم…. انا شاب عندى 19 سنة

الإستشارة رقم: 30962

السلام عليكم….
انا شاب عندى 19 سنة …..من وانا فى ابتدائى وانا بيخروج منى قطرة بول بعد ما اعمل الحمام وتظهر على البنطلون …بس ده كان عادى يعنى انا متحمله عادى …….لكن الجديد انى فى الايام الاخيرة كنت بسمع مواقع اباحية وكنت بمنع المنى من الخروج وقعدت اعمل كده بتاع اسبوعين وكمان كنت بقعد لمدة طويلة (كذى شهر) على الكومبيوتر من غير ما اتحرك وكمان كنت بشرب شاى كتير ….فى الاخر حسيت باعراض زى (ضعف النظر بس بيقوى تانى وكمان صعوبة فى التبول وكان المثانة لسا فيه شوية بول ما اتخلصتش منهم وكمان ضعف للجسم وكمان بحس اثناء اليوم بتغير طعم الفم …كانى عملت العادة السرية مع ان انا معملتهاش ….واول ما اشوف صورة مثيرةبحس بنبضات فى اسفل العضو الذكرى…..وكمان بكح وعندى احتقان فى ذورى اديلى فترة ……كمان البول بتاعى مالوش لون يعنى زى الماء بالظبط…وكمان بحس برعشة احيانا وسخونة احيانا ) … من بعد ما حسيت بكده غيرت نمط حياتى ومشيت على شوية تعليمات من الى بتبقى موجودة على النت لعلاج احتقان البروستاتا زى (شرب ماء كتير – اخذ حمام دافئ كل يوم …عدم الجلوس لفترات طويلة …..الابتعاد عن المثيرات …الحركة والمشى…عدم شرب الشاى والقهوة…..معالجة الاماك ان وجد (وانا كان بيجيلى امساك بس كنت بعالجه على طول )) عملت ده كله والاعراض راحت لمدة اسبوع كده بس رجعت تانى ……غيرت نمط حياتى اكتر والتزمت جامد بالكلام الى فات …راحت لمدة اسبوع بردو …..بس الوقت رجعت الاعراض تانى …والايام الى فاتت كانت اجازة العيد فمبتحركش من البيت وبقعد كتير خلال اليوم فاعتقد ده سبب من الاسباب الى بيرجعها تانى …..السؤال بقى ….
ا- هوه انا حالتى تخوف ؟؟
2- هوه ايه الى عندى؟؟ احتقان بروستاتا ؟؟…ولا التهاب بروستاتا عشان الاعراض الى انا قولتها بتروح وتيجى ؟؟…ولو التهاب بروستاتا ….هوه حاد ولا مزمن؟
3-هوه انا لو ما عالجتش الموضوع ده ايه الى هيحصلى؟؟….يعنى ايه اقصى حاجة ممكن تحصلى؟؟ ….مع العلم انى خايف وبتوتر من الخوف ليكون عندى حاجة صعبة لا قدر الله وعشان كده القولون العصبى بينتفخ عندى.
4- ضعف النظر بحسه لفترات اثناء اليوم بس بيرجع قوى تانى وكمان بحس بضعف فى الجسم ؟؟….هل ده هيضعف نظرى بالفعل او ممكن ياثر على عينى ؟؟

……………………………
اخيرا ….انا بشكر حضرتك جدا جدا جدا …..و بشكركم على الموقع ده ….واتمنى ان حضرتك تقرى كلامى بعناية …شكرا.

  1. مرحبا أخي الفاضل ,

    لا داعي للقلق , فأغلب الظن أن ما تعاني منه ناتج عن إصابتك بإحتقان في البروستاتا , وهو ليس بالأمر الخطير , ولكن لا يمكننا الجزم بذلك دون اللجوء للفحص لدى طبيب أمراض ذكورة .

    كما نود التوضيح اخي الفاضل انه بشكل عام هناك بعض النصائح التي تعمل على تخفيف الاحتقان مثل :

    – ممارسه الرياضه يوميا ولو باتباع رياضه المشي يوما لمده نصف ساعه وذلك للتخلص من الدهون المتراكمه في البطن ….
    – تجنب اللحوم المصنعه (البرجر_الهوت دوغ _غيرهم)
    – تناول طعام قليل الدهون وعدم الاكثار في تناول الاطعمه الغنيه بالدهون .
    -الاكثار من تناول الفاكهه والخضروات
    -الأكثار من الأطعمه التى تحتوي على حمض الفوليك (السبانخ_العدس_عصير البرتقال) ,الامتناع عن شرب الكحوليات..
    – الاكثار من الاطعمه المحتويه على فيتامين سي مثل الفلفل، والقرنبيط، بروكلي الكرنب ،القرنبيط، اللفت والطماطم أو عصير الخضار.
    – تناول الاطعمه المحتويه على الزنك مثل المحار وسرطان البحر والفاصوليا المخبوزة، والبط، ولحم الضأن ولحم البقر .

    أما بالنسبة لضعف النظر فإنه فى الغالب ناتج عن حدوث إجهاد للعين في فترات النهار , ولذلك تحس به في فترات معينة .

    تمنياتنا بالشفاء العاجل.