السلام عليكم ورحمه الله انا حامل في

الإستشارة رقم: 20717

السلام عليكم ورحمه الله

انا حامل في الشهر الخامس وعندي الم جااااامد في الحوض والمنطقه الحساسه مبعرفش اقعد فتره طويله كشفت والدكتوره كتبتلي حقن اسمها
(ديبوفيت ب 12- 1000)

اخدت واحده هي كل 3 ايام بالصدفه بقرا النشره بتاعه الحقنه النهارده لقيت مكتوب فيها ان للحمل والرضاعه ينصح بعدم استخدام الكحول البنزيلي عن طريق الحقن اثناء الحمل لما يسببه من مخاطر
ومن مكونات الحقنه دي الكحول البنزيلي فانا اعمل ايه دلوقتي انا اتخضيت بصراحه بس قولت ازاي غلط والدكتور كتبهالي وممكن تؤدي الي الوفاه
ارجو الرد سريعا اكمل الجرعه ولا لأ

  1. مرحباً أختي الفاضلة ،

    هناك 3 تصنيفات اساسية للادوية اثناء الحمل و هي :
    – الادوية الأمنة تماماً .
    – الادوية الممنوعة نهائياً .
    – الأدوية التي لا تستخدم الا في الضرورة .

    و يحتمل إن الدواء في حالتك تابع للتصنيف الثالث حيث يتم اعطاؤه لك لأن المخاطر المترتبة على المشكلة الصحية تغلب المخاطر المحتملة من الدواء .

    لكن على الجانب الأخر فإن هناك بدائل اخرى للدواء لا تحتوي الكحول البنزيلي .

    لذا ننصحك بمراجعة الطبيب المتابع للحالة و الاستفسار منه عن امكانية وصف دواء اخر من نفس النوع لا يحتوي على هذه المادة في مكوناته .

    و نؤكد عليك بعدم التأخر و تجاهل الحالة و الاكتفاء بايقاف الدواء حتى لا يحدث مضاعفات للحمل لا قدر الله .

    مع تمنياتنا بالشفاء العاجل .