ADVERTISEMENT
الاستشارة

انا فرحى بعد 40 يوم اعانى من اسمرار المنطقة الحساسة استخدمت كريم تريتوسبوت والنتيجة انه حدث احمرار شديد اسمرار اكتر وبعد 5 ايام بدات المنطقة التقشيير وبطلت استخدم الكريم لمدة يومن والمنطقة كانت بتتقشر والنتيجة ان الاحمرار هدى والمنطقة هديت شويه وفتحت عن الاول فا قولت ارجع للكريم تانى واكمل روحت عمل سويت وبعدها بيوم رجعت للكريم والنتيجة ازدات المنطقة اسمرار استمريت حاوالى 4 ايام ازدات المنطقه فيهم اسمرار واحمرار يشبه حرق معتدل على المنطقة كلها (الشفرات وفتحة الشرج ومابين رجليا ما العلم انى مش بعانى من اى التصاق ) روحت استخدمت كريم كينا كومب لمدة 3 ايام راح الاحمرار خالص واستخدمت كريم بانثينول فا كانت بتقشر شويه والاحمرا هدى بعد اسبوع جبت كريم رومكس وبستخدمه ليا 4 ايام هل في منه ضرر ؟؟؟ والنتيجة اللى ملحظاها حاليا انا منطقة الشفرات وفتحة الشرج هديت بشكل كبير فى اللون عن الاول لكن مش بالشكل المطلوب وحاسه ان السبب فى دا كريم تريتوسوبت لن خايفه ارجعله تانى؟؟؟ اما بقى حولين الشفرات حاسه انا المنطقة ضلمت عن الاول خاااااااالص وبحسها شويه محمرة وشويه مسمرة دى مكنتش كدا خالص كانت هاديه جدا ورايقه خالص مش عارفه ليه عملت كدا برضه حاسه ان السبب كريم تريتوسوبت عشان كدا خايفه ارجعله تانى ومش عارفه اعمل ايه واستخدم ايه ..وايه المدة اللى المفروض حاجه زى كدا تتصلح فيها ؟؟؟ ما العلم ان انا درجة جسمى من جوه قمحية بدرجة فاتحة جدا لكن مش بيضه وهل كريم رومكس دا كويس ولا لا وهل فى منه اضرار ..انا عرفت ان كريم تريتوسبوت ليه اضرار كتير عايزه كمان حاجه تفتييح بشر الوجه انا بشرتى قمحية لكن مش سمرا بدرجة اغمق من جسمى من جوه وعندى هالات حول عينى؟ محتاجه حاجه تظبط المواضيع دى...وشكرا

kareem-adel أجاب على استشارة الامراض المعدية 6 يونيو، 2014

مرحباً اختي الكريمة ،

بداية نبارك لك على قرب موعد زواجك و نتمنى ان يتمه الله على خير ان شاء الله .

نود ان نتحدث معك في عدة نقاط هامة :

1 - محاذير استخدام الادوية الجلدية في هذه الفترة .
2 - كيفية تفتيح المناطق الداكنة .
3 - كيفية تفتيح البشرة .
4 - الهالات السوداء حول العين .

..

أولاً : محاذير استخدام الادوية الجلدية في هذه الفترة :

مع اقتراب موعد الزواج وما يرتبط به من توقع لحدوث حمل في وقت قريب بإذن الله ، فإنه من الضروري خلال هذه الفترة عدم استخدام اي دواء جلدي يحتوي على الريتينول او مشتقاته نهائياً لما له من تاثيرات سلبية على الحمل لا قدر الله .

كما ننصحك بعمل زيادة لطبيب الجلدية لتقييم الوضع الحالي للمشكلة و على اساسه سوف يمكن ارشادتك لخطة علاج مناسبة حيث لا يمكننا اعطائك دواء وفقاً للمعلومات المتوافرة فقط دون فحص عيادي مباشر و اطلاع على تفاصيل التاريخ الصحي للحالة .

هل كان هذا المحتوى مفيدا؟

جار التحميل...
قد يعجبك أيضا
هذا الموقع يستخدم الكوكيز لتقديم أفضل تجربة تصفح اعرف المزيد