انا 16 سنة وبدأت امارس العادة السرية من اسبوع ف اول يوم جربتها فيه بعد كدا قلت ايه اللي انا بعمله دا وقلت انا مش هعملها تاني وفعلا قعدت يومين معملهاش بس جيت بعدها وعملتها ودلوقتي بقالي اسبوع وكان في يومين عملتها مريتن مش مرة بس انا عاوزة ابطلها هو انا موصلتش للادمان انا بس المشكلة اني بقعد ع السرير كتير يعني طول الوقت ع السرير حرفيا وبسهر لحد 8 او 10 الصبح وبصحي 5 ف انا مش عارفة اعمل ايه لاني قريت انها ممكن تفقدني عذريتي بس انا بمارسها بطريقة سطحية بس في يوم بعد ما مارستها علاطول حسيت اني دايخة جدا وانا بتجلي الدورة الشهرية مرة كل 5 او 4 شهور يعني اخر مرة جادتلي كانت 1 رمضان ف مش عارفة هل هتأث

  1. مرحبا بكي في قسم الاستشارات ,,,,,

    بداية يجب التقليل من معدل ممارسه العاده السريه ..اذا كانت 7 مرات اسبوعيا اجلعهم ثلاث فقط وهكذا .. يجب الابتعاد عن العزله الاجتماعيه لان ذلك من شأنه اجبار الشاب على التفكير في هذه المحرمات ..

    – لا تحاولي ان تكوني وحيدة ابدا
    – ممارسه الرياضه بشكل منتظم
    – اشغال وقت الفراغ باي اشياء مفيده

    – يجب الابتعاد عن كل المؤثرات مثل التلفزيون والأنترنت وبعض الأماكن التي تتواجد فيها الفتيات المتبرجات بكثافه ..

    عدم الخلود الي النوم الا اذا كنتي متعبة جدا ..

    يجب مراقبة الله عز وجل في الخلوه وانه يراك وانت تفعل هذا الفعل المحرم ..حفظ الفرج سبب لدخول الجنه ..فجاهد نفسك لا تحاول ابدا لمس الاعضاء التناسليه ..الا بعد الحمام فقط ..

    أخيرا قوة الاراده هي المفتاح لفعل المعجزات ..وان الله جعل ارادة الانسان قادره على تحقيق مالايمكن ان يتخيله هو ..فما بالكم بشيء صغير مثل هذا وخير الجهاد جهاد النفس ..

    تحياتي